Sunday, January 16, 2011

Teknik Solekan Khas

 Apakah kesan solekan khas?


Kesan solekan khas makeup selalunya digunakan dalam teater, televisyen dan filem. Hal ini membolehkan seorang pelakon untuk diubah menjadi pelbagai rupa bentuk dan membantu dalam untuk lebih mempercayai karakter yang dibawa.  Teknik solekan khas ini membantu untuk menampakkan seseorang itu lebih tua, muda, kesan luka, makluk asing dan sebagainya ia berbeza dari yang normal. Ada beberapa jenis  kesan khas termasuk lukisan tubuh, kesan khas, teater dan fantasi.

Di bawah merupakan beberapa contoh gambar teknik solekan khas:




Latar Belakang Teknik Solekan Khas
 
  • Menurut buku Special Effect Make-up oleh Janus Vinther sejarah solekan khas bermula semenjak tahun 1895 lagi dan filem yang terlibat ketika itu ialah Demolition d'un Mur dan buat pertama kalinya ditayangkan di Cafebio Paris. Filem ini mengandungi percubaan pertama di dalam trick photography.  Selain itu pada tahun yang sama juga filem The Execution of Queen Mary juga keluar dan memaparkan kepalanya di potong dan sebgai trick photography ianya menjadi fenomena dimana  ramai penonoton mempercayai bahawa pelakon mengadai nyawa dalam menjayakan filem ini
 
  • Seterusnya penggunaan teknik solekan khas berkembang apabila George Melise dengan filemnya yang berjudul  A trip to the Moon (1902) dan  An adventurous Automobile Trip (1904)  dan kedua-dua filem ini telah memanfaatkan penggunakan teknik solekan khas. Kemudian pada tahun 1922 dunia telah diperkenalkan dengan filem seram pertama Nosferatu,Dracula dan didapati penggunaan solekan khas  turut digunakan.
 
  • Pada tahun 1950, penggunaan sci-fi dan filem seram menjadi sangat popular dimana filem-filem lebih kepada  peradaban manusia yang diancam oleh makhluk aneh dari luar angkasa.
 
  • Tahun 1977 George Lucas telah memperkenalkan filemnya yang berjudul Star Wars dimana dunia diperkenalkan dengan kesan khas yang lebih baru dan menarik dimana tidak pernah dilihat sebelum ini. Pada 1990 pula kesan teknik yang dihasilkan oleh komputer bermula dan telah digunakan di dalam filem, dan dapat dilihat menerusi filem The Abyss, Terminator  2, dan Jurassic Park dimana senario yang lebih hebat ditampilkan menerusi penggunaan grafik komputer yang lebih canggih.  Kesan solekan khas berubah-ubah mengikut perkembangan dunia masa kini.

A trip to the moon
Star Wars


The Teminator

Panduan membuat  kesan parut terbakar:
Bahan yang diperlukan:

  • Liquid latex
  • Toilet paper
  • Foundation makeup
  • Rouge
  • Makeup powder
  • Small mixing bowls
  • 1/8 Teaspoon black food coloring
  • 2 Tablespoons flour
  • 2 Tablespoons red food coloring
  • 3 Drops blue food coloring
  • 1 Tablespoon corn syrup
  • Cotton balls or makeup sponges
  • Hair spray

Mild Burn Scar 
  1. Create a liquid latex ridge. For a small burn, create a line of liquid latex using a toothpick. For larger scars, soak some toilet paper in liquid latex and shape it into a ridge on the skin using your fingers. Let the latex dry for several minutes until it is firm to the touch
  2. Coat the latex ridge with foundation makeup. Use a makeup sponge to blot over the latex and blend the color into the skin. Dust with makeup powder.
  3. Give the burn ridge a light pink outline. Use pink blush and a small makeup brush or cotton swab to color the skin surrounding the ridge with pink. The darker the pink/red color and the larger you make the outline, the more serious the burn will look.
  4. Blend the pink color and give the finished scar an extra coating of powder.

Severe Burn Scars

  1. Make black burn solution. In a small mixing bowl, combine flour and 1/8 teaspoon of black food coloring with just enough water to create a thick, pasty solution.
  2. Mix some fake blood makeup. In a separate bowl mix corn syrup and four tablespoons of water with red and blue food coloring and cocoa powder. Whisk until fully mixed.
  3. Apply a coat of blood to the skin. Cover the entire area that you want to appear burned. Use a makeup sponge or cotton ball. Let dry for about half an hour, or until the blood makeup is dry and shiny to the touch.
  4. Finish with dots of black burn solution. Apply sections of black flour mixture in dots and streaks over the blood-coated area. Let dry until hard.
  5. Spray the finished burn scar with hair spray. This will help keep the flour from flaking. 
Dibawah merupakan contoh-contoh gambar teknik solekan khas:

http://www.ehow.com/how_5700762_create-makeup-burn-scars.html


Di bawah merupakan video panduan:

http://www.youtube.com/watch?v=RL-Nisg0uH4

 

2 comments: