Sunday, January 23, 2011

Straight Make Up



Straitght Make Up
Bagi pandangan saya straight make up merupakan solekan yang digunakan sehari-hari di dalam rutin kehidupan. Solekan yang digunakan tidak terlalu tebal dan selalunya akan tampak semulajadi dan segar. Dengan solekan sebegini membantu dalam menaikkan seri muka dan mudah di aplikasikan. Solekan sebegini selalunya digunakan oleh pembaca berita, mereka yang ditemubual, rancangan hiburan ringan dan sebagainya.

Penggunaan asas yang perlu ada :
  • Foundation (base)
-Digunakan untuk mengukuhkan tona kulit
  • Concealar
-Untuk menutupi lingkaran gelap bawah mata
-Untuk menutupi kecacatan yang tidak dapat di tutupi oleh foundation
  • Powder
-Untuk memadatkan solekan asas dan menutup kilauan
  • Blusher
-Untuk mendapatkan warna pada pipi dan menampakkan tulang pipi
  • Eyeshadow
-Untuk mendapatkan bentuk pada mata
-Untuk menunjukkan dan mendefinasikan mata
  • Eyebrow Colour
-Untuk mendefinisikan bulu kening
  • Eyeliner
-Untuk mendapatkan bentuk mata dengan melukis garisan dekat pada bulu mata
  • Mascara
-Untuk mewarnakan dan menegaskan lagi bulu mata
  • Lip Colour
-Untuk memberikan warna pada bibir
-Untuk memberikan bentuk pada bibir
http://books.google.com.my/books?

http://www.google.com.my/imglanding?q=base+make+up+kit
Hasil solekan straight make up
http://www.google.com.my/imglanding?q=straight+makeup+pic&um
http://www.google.com.my/imglanding?q=straight+makeup+pic


"A woman without makeup is like food without salt".
by Roman Dramatis Plautus
http://www.free-makeup-tips.com/

Apakah itu Corrective Make Up?
Corrective Make Up adalah teknik yang dapat digunakan untuk membantu mengurangkan ketidaksempurnaan pada wajah. Dengan Corrective Make Up ini dapat menyembunyikan, menutupi membetulkan dan menyamarkan   kupucatan kulit, ketidaksempurnaan dan masalah seperti  tanda lahir, parut jerawat, lingkaran bawah mata dan sebagainya.

Kegunaan Corrective Makeup

  • Make eyes look larger by extending the shadow or eye color slightly above, beyond, and below the eyes (good for small eyes or people with nearsight glasses).
  • To make eyes look closer, use shadow on the upper inner side of the eyelid (good for far set eyes).
  • To make a mouth appear larger, build out the sides of the upper and lower lips, and extend the corners of the mouth (good for small mouths).
  • Lips can be made to appear smaller by keeping the lip color inside the lipline. A lighter color can be appplied to the lips, and then a deeper color brushed on the center of both lips (good for full lips).
  • To create the appearance of a longer nose, highlight down over and under the tip.
  • To make the forehead appear higher follow the same steps above but use a shade of make-up three shades lighter than before.
  • Round off a square jaw by shadowing the part that needs rounding. Carry the shadow both under and over the jawbone.
  • To make a person more youthful, add highlight all along the jawbone softening the lower edge and blending the top. 

Perkara penting yang perlu diketahui sebelum Corrective Make Up
  • Perlu mengetahui beberapa perkara asas iaitu  Bentuk wajah selalu menjadi pertimbangan pertama. Ada tujuh bentuk wajah: oval, bulat, kuadrat, berbentuk buah pir (lebar rahang), berbentuk hati (dahi lebar, rahang sempit), berbentuk berlian (tulang pipi lebar), dan oblong (wajah panjang dan sempit). Tujuannya adalah untuk membuat wajah yang oval dan sekadar mungkin.  
  • Corective make-up wajah mengambil bentuk menjadi pertimbangan dan menggunakan Highlight dan Shading untuk menambah lebar tempat yang memerlukan, atau untuk menyembunyikan kelebihan lebar 
http://www.beauty-cosmetic-guide.com/corrective-makeup.html


Character Make Up
Make up is needed to make the actor's face look right for the charater from the audience viewpoint. The actor's face is one of the most dominant factors on stage. If well executed it becomes part of the role creation without any inhibiting or cloaking facial expression. The manifestation of emotion however subtle can be given greater impetus.  Even those members of the audience who are the greatest distance and cannot readily detect the raised eyebrow or a minute lift chin , will still be aware how the actor using the full comlement of natural reaction to build the overall feel of the character. Stage character need to have an  instant impact on the audience. Their roles must be complemented by make up.  A whole range of age group s and degrees of glamour,nationality state and health and types of personality can be conveyed to the audience by the right make up.

TIPS!!
Perkara penting yang perlu diambil kira:
  • Apabila anda dikehendaki untuk membuat pelakon menjadi orang lain, anda perlu mengubah penampilannya sehingga bersesuaian dengan watak yang dikehendaki. Jika watak mengingikan seperti kurus,gemuk,jahat baik hati,hodoh dan sebagainya kita seharunya menukarkan rupa muka seperti yang diingini. Untuk membantu mendapatkan watak yang diingini ini kita boleh menggunakan pelbagai kaedah seperti gigi palsu,wig dan prosthetic facial.
  • Apabila anda melakukan highligt dan shading anda hanya menggunakan wajah pelakon dan mengubahnya dengan menunjukkan dan menyembunyikan perkara yang sudah ada. Berdasarkan pada jenis pentas yang di gunakan dangan menggunakan solekan berbeza.  Jika anda bekerja pada ruang pentas yang kecil solekan yang digunakan seharusnya bersesuaian dengan ruang pentas , jika berkerja dengan pentas yang lebih besar solekan memang akan tampak ganjil pada pelakon tetapi nampak gah bila berada di atas pentas.
 Watak Gypsy
http://www.google.com.my/imglanding?q=character+make+up&um=1&hl=en&tbs=isch:1&tbnid=cJJyQCPNU81z0M
Watak perempuan tua

http://images.search.yahoo.com/images/view


APAKAH ITU HIGHLIGHT DAN SHADOW??
Stage lighting hits the face of the actor from the various directions. The illumination will naturally flatten out of the features, the face lit from just one source will create a more dynamic impression. Stage lighting directions are generally from above and to the sides.  Footlights are sometimes introduced, but usually only as specials.  Painting onto the face produces higlight and shadow, adds colour change,texture and line. Proportions can be altered and emphasized.  Bony structure can be defined and or reshape through applications of highlight and shadow. The nose and chin can undergo a painterly change to lenghten, shorten, vary width,sharpen or soften


Gary Throne. (2001). Design Stage Costume. Marlborough: The Crowood Press Ltd.

Perbandingan Solekan diantara Produksi Tempatan dan Produksi Luar

Produksi Tempatan
Teater: ( Siti Di Alam Fantasi)
Produksi: SDAF
 http://www.flickr.com/avriliza
Gambar diatas merupakan gambar pementasan Teater Siti Di Alam Fantasi. Dapat dilihat bahawa terdapat kekurangan dari segi solekan ke atas pelakon-pelakon.  Perkara pertama yang dapat dikesan ialah jurumekap gagal membuat shading dan highlight yang sempurna, hal ini kerana shading dan higlight merupakan dua perkara asas yang utama iaitu memberi penegasan dan mengurangkan bahagian-bahagian tertentu di kawasan wajah. Dapat dilihat bahawa solekan ke atas muka pelakon kusam dan kurang menyerlah ketika di atas pentas, penggunaan higlight sangat penting bagi membantu menonjolkkan serta menutup kawasan muka yang dikehendaki apabila berada di bawah pencahayaan. Muka pelakon nampak rata dan ini menyukarkan penonton yang duduk pada jarak jauh untuk melihat dan mengenal pasti reaksi dan memek muka pelakon ketika beraksi di atas pentas. Hal ini kerana mekap yang dikenakan haruslah disesuiakan dengan keluasan pentas yang digunakan.


Produksi Luar
Teater: Cats
Produksi: Walnut Street Theatre





http://www.rebeccarobbins.com/uploads/closer_good_cat2.jpg
Gambar di atas merupakan pementasan teater Cats merupakan produksi dari luar negara.  Di sini dapat dilihat bahawa jurumekap membuat pemerhatian dan kajian di dalam solakan karektor beliau, di samping itu solekan yang dikenakan jelas dan nampak karektor yang berbeza mengikut watak.  Jurusolek berjaya membuat shading dan higlight dimana membolehkan penonton untuk mengenalpasti emosi yang cuba disampaikan. Selain itu juga solekan yang jelas dan tebal ini nampak bersesuaian untuk keadaaan ruang pentas yang digunakan dan sedikit sebanyak membantu memberikan mood kepada watak untuk lebih menjiwai watak yang dibawa oleh mereka


No comments:

Post a Comment